RSS

Bila dijentik rasa marah

30 Sep

Mohon perlindungan daripada segala rasa yang menyesakkan dada.. sejahterakan hati, biar sentiasa aman dalam iman. Tetapi dalam sehari pasti ada yang membuatkan hati rasa sesak..Jika bukan kerana sikap manusia lain pasti sikap sendiri. Betul tak? ^_^

Tetapi apa pun terpulang pada diri kita bagaimana untuk mengatasi semua unsur negatif itu. Kebijaksanaan kita tidak dinilai daripada sebanyak mana kita menghafal sebuah buku atau berbuku-buku (^_^) tetapi sejauh mana kita mampu meletakkan diri kita berkondisi selesa dalam zon masalah..

Hari ini, tersentap seketika dengan kata-kata si “bijak pandai”.. menghukum tanpa selidik dan lebih memandang kesan jangka pendek berbanding memilih pelaburan untuk jangka panjang. Alhamdulillah hanya “seketika” unsur negatif itu memanaskan hati kemudian segera disejukkan dengan perkongsian dengan sahabat-sahabat. “TIDAK PERLU MARAH PADA SESUATU YANG TAK PERLU” dan saya tambah ayat itu dengan perkataan “TAK PENTING!!”

Saya mula tersenyum. Sedikit sebanyak saya mula mengawal kemarahan. Jika sebelumnya saya pasti akan menjadi bak singa sedang tidur yang dikejutkan bunyi bising, pasti tunjukkan taring.. Alhamdulillah sikap “cepat melenting bila diusik” berjaya saya jinakkan hari ini. Tersenyum dan tersenyum… Segera saya teringat  pada lagu “Ya Badratim”. Bibir saya mengalunkannya lantas cuba menghalang unsur negatif itu terus melekat pada hati.

” orang kuat bukanlah orang yang mampu memukul lawannya. Tetapi orang yang kuat adalah orang yang mampu mengekang hawa nafsunya ketika sedang marah ” .

(HR Bukhari dan Muslim)

Thumbs up buat adik @Fadrul Azim kerana post hadis ni dalam komen kat wall saya.. ^_^

Marah adalah api yang ada dalam jasad anak adam.. kemarahan itu datangnya daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api.. cara nak padam ialah dengan air wudhuk.. uhh…sejuuukkkkk ^_^.. Dinasihatkan juga pada yang marah untuk mengubah posisi bila marah ibaratnya bila marah ketika duduk, berdirilah untuk mengurang rasa marah tu.. Tetapi habit saya ialah sukar nak pandang orang yang buat saya marah. Saya akui habit ni tak baik tetapi nak ubah tu tak mampu dalam sekelip mata.. saya memilih untuk tidak memandang berbanding membiarkan hati bersarang dengan hasad dan rasa marah. Allahu Rabbi.. saya sangat lemah dalam bab ni..sebab saya takut memandang dengan penuh benci. Mata saya saja cukup mengambarkan apa yang saya rasa terhadap seseorang itu. Mata saya juga mengambarkan ketegasan saya. Tetapi tak bermakna saya membiarkan terus habit ni menjadi salah satu identiti diri. Buruk tetap buruk walau sebaik mana kita hias dan tacap..

Terima kasih kepada yang mengajar erti sabar. Terima kasih kepada yang membuatkan saya marah.. Inilah tarbiyah yang Allah atur untuk saya hari ini. Saya menikmatinya dengan baik, alhamdulillah dengan izin Allah juga saya mampu mengatasinya untuk hari ini.. Esok pasti ada lagi. ^_^ dan saya bersedia untuk kesekian kalinya.

Jadi, hari ini saya mendapatkan hadiah atas kejayaan saya secara peribadi.. KESEMPATAN BERSAMA DENGAN SAHABAT-SAHABAT tatkala terpisah dengan hambatan  masa walaupun hari-hari berselisih atau bersua muka. Namun dah lama tak berkumpul bergurau senda sambil menikmati rezeki daripada Allah sambil-sambil telinga disajikan dengan persembahan Ustaz Akhil Hayy.. Tak nampak pun tapi just mendengar.. sambil berkongsi mutiara hikmah. Sweet moment, dibawah langit hitam berhiaskan bintang..emm ada bintang ker??? Tak perasan pula. Astaghfirullah, lalainya hati memerhati kebesaran Allah.. (-_-)

Apa pun.. belajar untuk mengatasi sikap marah walau apa jua cara kita yg penting tetap dalam syariat.. sikit-sikit, lama-lama jadi bukit sikap tenang kita..

wallahualam

 
2 Comments

Posted by on September 30, 2012 in AKHLAK ISLAM

 

2 responses to “Bila dijentik rasa marah

  1. Insyirah

    October 1, 2012 at 11:30 am

    sambil menikmati bulan terbit di celah kegelapan dan mendengar suilan merdu Ustaz Akhil Hayy.. sungguh indah…mungkin itu akan menjadi kenangan pertama dan terakhir buat kita.. yang penting..pengajaran story ukhti, JGN MARAH!!! BE HAPPY…ALLAH KN ADA… ^_^

     
  2. sumarnimohamadarif

    October 1, 2012 at 12:14 pm

    Allah ma’ana ^_^

     

Leave a Reply

 
