RSS

Hadiah, si Pokok Kaktus

03 Aug

Moga tulisan ini tidak lara atau sepi hanya dengan angan-angan..

Hadiah, si pokok kaktus!

Saya dikenalkan dengan si kaktus. Lagaknya biasa. Hanya hijau yang dipandang, hanya duri yang dihindari. Jika ada warna lain pun, pastinya merah. Namun malam itu saya belajar bagaimana si kaktus ini hakikatnya si hijau yang luar biasa dan si duri yang unik di mata.

images

“Kaktus?” Dalam banyak-banyak bunga, kaktus juga yang saya pertikaikan walaupun hanya bergurau.. ^_^

Namun bila saya memutar pandangan 360 darjah berlawanan dengan pandangan asal, akhirnya pandangan saya berubah. Lebih indah cara pandang. Andai sang muslimah, sang solehah diluar sana sering menuturkan “AKU INGIN MENJADI MAWAR YANG BERDURI”, “AKU INGIN SEINDAH POHON SEMALU”.. saya pula lari dari kebiasaan pandang.

“Saya ingin menjadi seperti KAKTUS”

Hehehe.. bunyinya sedikit sumbang. Namun harapan ini sudah terbang tinggi di awan. Moga Allah bantu memanjangkan hajat dengan tembakan doa yang lembut dan penuh harap.

“Kaktus kan biasa jer?” Getus hati saya namun dalam diam saya mula berfikir. Menukarkan pandang negatif kepada suatu yang positif.

Kaktus tampaknya biasa, tidak menarik dengan warna-warna memikat, punya duri.. nak hidu pun tak berbau. Silap-silap hanya bau “busuk” yang menjadi tetamu deria rasa di hidung. Jika tak dapat bau, hidung pasti “dicium” duri. Realitinya, walau ia tidak punya rupa yang indah namun punya manfaat dan simbolik tersendiri..

Saya ingin menjadi kaktus yang punya duri memagar diri. Tidak mudah di sentuh sesuka hati, pasti duri menanti untuk beraksi. Sedaya upaya memagar diri dari menjadi murah dan mudah didekati. Ayat biasa “untuk yang halal saja” hehehe.. ^___^

Saya juga ingin menjadi kaktus yang walaupun zahirnya tampak tidak menarik dipandangan mata namun tetap punya keindahan tersendiri. Miliki kesederhanaan dan ketenangan. Tidak semestinya jika  tidak miliki rupa paras yang cantik, kita tidak mampu dipandang indah kan? Makhluk Allah semua punya nila INDAH.. sebab Allah maha Indah.. Baik tumbuhnya, pasti ada bunga kecil mengiringi. Begitu juga muslimah, cantik akhlak dan hatinya pasti ada keindahan hakiki yang terzahir.

Terdapat juga pokok kaktus yang menyimpan air. Tak silap saya kaktus padang pasir. Sila betulkan jika saya salah.. Besar namun tumbuhnya tidak sia-sia. Membantu musafir yang dahaga di perjalanan. Subhanallah! Sangan bermanfaat.. Saya ingin menjadi kaktus yang mampu memberi khidmat dan kebaikan kepada orang lain. ^___^

Sederhana, berduri & bermanfaat kepada orang lain.

TERIMA KASIH pada TEMAN yang memberi.. sungguh saya jatuh cinta pada si kaktus.

—————————————————————————————

Melepasi malam yang sangat meletihkan bersama sahabat tersayang. NORMA SUDIRMAN. Saya juga yang mengaku kalah awal. Tak larat nak meneruskan perjuangan menyiapkan almond london.. maka saya berundur mengisi perut yang tidak lapar. Kak norma (along) pula terus gigih menyiapkan proses terakhir almond london tu.

“maaf long.. memang tak larat..” -__-

Kami sudah semakin sukar untuk bertemu tetapi bila dah ada masa berjumpa, ada saja aktiviti untuk dilakukan seharian. Pot biasa, kat rumah dia la.. ^___^ saya juga la yang perlu menapak ke sana. Nak kata jauh, boleh la.. Transit kat bandar sebelum ke sana. Pasir Putih.

Alhamdulillah, saya seronok punya masa bersamanya. InsyaAllah, saya nak lagi walaupun ada juga kuih yang hangus. Hahahaha.. resam la kan, bila membakar ada yang terlebih bakar pula. Sambil bubuh kacang dalam adunan tu sempat jugak masukkan ke mulut.. Nasiblah kacang tu banyak lagi. Hehehe..

Thanks a lot long..  ^___^ nak tidur atas katil long lagi laaaaaaaaaaaaaaaa…

 

– Assalamualaikum-

 

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on August 3, 2013 in BICARA HATI

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: