RSS

Si Kaktus Kecil

24 Sep

Kali ini ada resah dan “sakit” yang mendesak aku untuk menulis. Namun tulisan ini aku kisahkan dalam bentuk cerita.. Benar atau tidak kisah ini, biar saja pembaca menilainya. Cuma aku ingin menebarkan rasa dan menyimpannya. Biar ia sekadar di sini..

———————————————————————————————–

Si kaktus kecil yang ceria dengan kehijauan yang segar rupanya punya kotak sedih dalam dirinya. Berdiri di tengah padang pasir sendiri, membuatkan kotak itu semakin membesar dalam jiwanya. Dulu, dia punya teman. Si kaktus besar. Gelak ketawa bersama. Membesar bersama dari benih yang sama. Segalanya seakan-akan tetap setia bersama.

Di mana silapnya? Si kaktus besar tumbang di depan mata. Hanya kerana kelalaian insan lain, durinya dipersalah. Si kaktus kecil terasa putus harapan, melihat si kaktus besar disambar dari hidupnya. Tangisan si kaktus kecil berubah dari tangisan kecewa kepada rindu. Kini tangisannya kosong. Jiwanya juga seakan-akan mula kosong. Dia tidak mahukan teman lagi kerana sakitnya kehilangan. Tawanya disentap dengan hebat!

Dalam si kaktus kecil sendiri. Ada kuasa mendatangkan pengganti. Tanpa sedar, dia sudah punya kaktus besar di sisi. Cuma jiwa kosongnya menjadikan dia sudah hilang rasa “bersama”. Namun hari demi hari si kaktus besar yang baru itu mengubah jiwanya. Sedikit demi sedikit jiwanya diwarna.. Senyumannya mula terasa manisnya..

Dia sudah mula kembali ceria. Menghargai kehijauan disekelilingnya.. Pasir terasa hidup dipandangannya. Tiupan angin mula riang membelainya.

Namun cerianya tidak berpanjangan. Si kaktus besar ingin pergi. Datarannya memanggil. Tempatnya bukan lagi di sisi kaktus kecil. Si kaktus menangis merayu, jangan dibiar pergi kaktus besar itu. Namun, dia sendiri tahu langkah pergi itu tidak akan berhenti…

Sayu dan terjatuh.. jiwanya runtuh.. langkah itu diatur sebelum si kaktus kecil meluah rasa, yang dia sudah berjaya menapak di gerbang dewasa..

——————————————————————————————————————

Ada yang ingin ku kata. Ada yang ingin ku sapa. Namun semuanya terkunci. Majlis konvokesyen bakal tiba, doakan segalanya baik-baik saja.. Syukran big cactus..

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on September 24, 2013 in BICARA HATI

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: