RSS

Category Archives: SEMBANG SANTAI

Nombor yang pelik!

Dua hari lepas kaktus ke bandar menyelesaikan sedikit urusan di Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pendaftran Negara. Alhamdulillah, urusan kaktus dipermudahkan Allah.. dalam masa setengah jam urusan semua dah selesai.

Kemudian, kaktus ajak kawan yang bekerja di bandar untuk temankan kaktus pergi ke pameran buku yang diadakan di Dewan Masyarakat. Waaa.. buku yang sangat banyak! Tapi buku cina jer majoriti yang ada. Tapi alhamdulillah, di mana ada majoriti di situ ada minoriti kan. Hehehe..kaktus pergi ke satu bahagian yang menempatkan buku-buku Islamik. Walaupun hanya satu bahagian tetapi berbaloi juga daripada tiada kan?

Kaktus nak sedekahkan sesuatu untuk diri sendiri. BUKU.. satu kebiasaan bagi kaktus jika pergi ke kedai buku atau pameran buku dan apa sahaja event berkaitan buku pasti ada buku yang kaktus akan beli. ^__________^ walaupun duit hanya cukup makan jer.

Samalah macam masa tu..

Kaktus hanya ada RM43 & sen-sen jer kat beg duit. So, kaktus kena bijak untuk urus belanja walaupun kegilaan keapada buku tu akan membuatkan kaktus tak sedar duit akan habis. Ngeeeee.. 🙂 Belek punya belek.. dan 2 kali round meja buku tu, tetap juga tak dapat buku yang berkenan di hati. Actually, kaktus dah jumpa dua buku yang kaktus rasa nak beli. Bila tengok harga, waaaaa yang tebal sikit RM35 dan satu lagi tu harga RM24.. Tapi ada diskaun 10%.. Kaktus garu kepala yang tak gatal. Sebab :

1) 10% tu nilai dia berapa? hehehehe

2) Kalau beli buku yang harga RM35 baki duit kaktus akan tinggal RM8 & sen-sen.

3) Kalau beli buku yang harga RM24 baki duit kaktus akan tinggal RM19 &sen-sen. Kalau kaktus beli,takut duit tak cukup untuk hal lain yang kaktus tak pasti akan perlukan…

 

Apa yang kaktus buat?

Kaktus leetak buku-buku tu semula dan mula membelek buku-buku atas meja tu dengan lebih teliti. Time round n round, kaktus berdiri di satu penjuru bersebelah dengan seorang makcik sambil tangan menyelak muka surat pada buku yang kaktus pegang. Tiba-tiba…..

Hehehehe..suspen sikit.

Kaktus terdengar  makcik sebelah kaktus sedang merungut sendiri. Tadi kaktus nampak anak dia mengekor, alih-alih dah hilang. Hehehe.. Kaktus cuba dengar apa yang dirungutkan sambil dia cuba bertanya sesuatu kepada adik yang menjaga bahagian tu. Simpati, adik tu muslim tapi tak bertudung. Moga diberi hidayah!

“Kenapa buku ni tak da ayat Qurannya ni?” Makcik bertanya.  Kelihatan adik itu hanya mengangguk.

“Ini apa maksudnya? Kan bagus lau ada ayat Quran. Senang di baca.” Makcik itu bertanya lagi ,sambil jari telunjuknya menunjukkan tulisan ” (4 :108)” pada akhit ayat dalam buku yang dipegangnya. Tetapi entah pada siapa ditujukan soalan itu. Kaktus menarik nafas panjang dan meringankan mulut untuk menegur.

“makcik 4 tu merujuk surah dan 108 tu merujuk kepada ayat dalam surah“. Kaktus menerangkan sambil tersenyum. Tak pastilah jika makcik tu tahu kaktus senyum ke tak. Kelihatan makcik itu mengangguk setuju.

“Tapi… “. Tiba-tiba makcik tu bersuara.

“Kalau yang ini pula,sambil jarinya menunjukkan tulisan (50: 37). Adakah surah 50?” Soalnya..

“Owh.. maksudnya surah 50 ayat ke 37” Jawab kaktus pendek.

“Aik.. kalau ini?? “ Jarinya cepat beralih kearah tulisan yang lain.

“Adakah surah 108? Bukan surah ada 30 jer ka?” Makcik itu tidakberpuas hati.. Kaktus sedar anaknya hanya memerhati dan berdiri jauh dari kami.

Oooooo… barulah kaktus faham. Makcik ni terkeliru rupanya. Kaktus cuba menjawab dengan baik.

“Ada makcik.. yang 30 tu juzu’ dalam Quran. Surah 108 memang ada, sebab kalau surah ada 114. Tapi saya pun boleh keliru makcik kalau dia tulis macam ni jer”

” OOO.. tu la kan, Makcik pun keliru dah tadi”

Alhamdulillah, makcik terima jawapan kaktus! hehehe.Bercakap dengan orang tua kena hati-hati takut terasa plak. 🙂

So..da selesai dialog membantu makcik tadi, kaktus menyambung pencarian bukuyang nak beli. Lastly, kaktus jumpa 2 buku. Semuanya berjumlah RM17.60.. berbaloi! 🙂

1) Nikmatnya sedekah
2) Formula evergreen untuk bahagia

Alhamdulillah selesai! Kaktus balik ke rumah dengan rasa puas. ^_____^ Beli buku tentang sedekah supaya jadi peringatan kat kaktus supaya JANGAN KEDEKUT dan buku tentang formula bahagia tu supaya kaktus JANGAN SEDIH-SEDIH..

 

P/S : Jangan kedekut untuk bersedekah samada kepada orang lain atau diri sendri. Seringan-ringan huluran sedekah ialah senyum! ^______^

dan satu lagi… bila berjalan dengan mak, jangan jauh sangat. Kesian mak bila dia perlukan sesuatu bukan anak sendiri yang bantu tapi anak orang lain.. Ngeee… pelik tol kenapa anak dia tu just tengok jer mak dia merungut keliru sorang-sorang gitu.. So, pastikan! -___-‘

 

 

 

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on October 9, 2013 in SEMBANG SANTAI

 

Pagi saya ^_^ : Lenggang perut & Si tudung labuh

Berpagi-pagian dengan duit. ^_^

Awal pagi lagi mak ke bank. Ada urusan sedikit. Bila dah bergelar anak sulung dan masih belum bekerja maka tanggungjawab menemani mak atau adik-adik berurusan adalah kerja saya. 🙂 Moga adalah pahala untuk saya di sisi Allah s.w.t.. Balik dari bank, terus ke rumah makcik. Sepupu nak buat “lenggang perut”.

9

o_O’ Apa tu?

Amalan ni biasanya dilakukan untuk ibu yang sedang hamil 7 bulan.  Tak banyak yang saya tahu tentang amalan adat ni tetapi ianya amalan yang tiada dalam Islam. Cuma masyarakat Islam mengubah suai adat ini dengan menambah bacaan surah Yusuf dan bacaan doa selamat.

Antara sebab amalan adat ini dilakukan adalah untuk mengetahu jantina bayi. so compilcated! Kenapa tak ultrasound jer? lagi canggih.. hakikatnya adat ini bukan dipandang pada sukar atau mudah ia dilakukan dan bukan juga pada keputusan yang akan diterima tapi pada pelaksanaan. Perlunya untuk dilaksanakan. Itulah adat. ^_^ menolak logik dan ada yang membahayakan akidah.

Hakikatnya lenggang perut ini TIADA DALAM ISLAM dan wajib ditinggalkan kerana mendatangkan faedah. MEMBAHAYAKAN akidah kerana ianya adat yang bercampur dengan khurafat. Cuma biasalah bila orang tua kan.. adat mendahului syariat. Orang muda pula jika tiada ilmu di dada, hanya ikut saja la jawabnya.

Sesungguhnya yang mengetahui hal-hal ghaib itu hanyalah Allah sahaja.  Allah berfirman dalam surah Al-AN’aam ayat 59 :
Ertinya : “… dan pada sisiNya ada kunci-kunci ghaib tiada yang mengetahuinya, kecuali hanya Dia semata-mata.”

Alhamdulillah rumah dekat. Saya hanya singgah sebentar dan terus balik ke rumah dengan alasan. Terasa kekok bila majlis ituhanya dihadiri oleh makcik-makcik jiran terdekat. I’m lost bila nak bersembang dengan mereka!. Mereka pun pandang pelik juga dengan kehadiran “si tudung labuh” ni.. nasiblah mak faham dan bantu buat alasan untuk saya balik rumah dengan tenang.. ^_^

Sempat saya bisik kat mak, “mak, nanti saya tak nak lenggang perut. saya lenggan sendiri pagi-pagi depan cermin. (bersenam).. hehehe.” mak bulatkan mata. (marah la tuu.. ^^) Keluarga sebelah mak saya masih lagi kuat memegang adat, maklumlah keturunan bugis ni complicated sikit. Masih terbelenggu dengan adat yang kuat. Tapi alhamdulillah, keluarga saya tak seberapa coz keluarga kecil dan anak-anak (kami) jenis yang suka berdalih bila disuruh buat majlis itu dan ini.. Fuhh..selamat!

Balik-balik jer saya buka laptop dan online. Bersebab. Nak tengok tempahan barang kat facebook. ^_^ Scroll new feed dari bawah ke atas dan atas ke bawah, lastly jumpa status ni dari seorang senior a.k.a Ustaz..

~ masa belajar di Pahang, semua bertudung labuh, tutup aurat blaka..mmg sejuk udara di buatnya, bila jumpa ke tgk ke habis belajar dah berubah pakaian, canggih pakaian, sampai jadi singkat pun ada, masuk UKM..puuuun tak jauh bezaagaknya pakaian indah mcm ni pakaian kurikulum wajib belajar ja kot
membenarkan kalam “benda paling susah dalam agama, adalah ISTIQOMAH”
Sentap! Dalam saya mencari-cari identiti baru yang lebih “matang” dan “elegent” (kononnya) tapi masih lagi dengan pakaian labuh, STATUS ni datang menyapa. Alhamdulillah.. ^_^  Menjadikan saya rindu dengan tudung labuh dan jubah-jubah saya..
gelombang_tutup_aurat___by_adilah91-d523ufq
“Yang bertutup itu indah, labuh itu bahagia..”
Tudung labuh membuatkan saya rasa lebih besederhana dan rendah diri. Tak terasa menonjol sangat di hadapan orang lain. Sweet humble jer kan.. ^_^ tetapi yang penting apa pun yang saya pakai, keutamaan saya adalah labuh dan selesa. Niat ofkos kena didik dan jaga. Buat dan pakai kerana Allah.. Moga nilainya TAQWA bukan sekadar bergaya.
“Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami sudah menurunkan kepada kamu (bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya.” (Surah al-A’raaf, ayat 26)
Kenapa mesti tudung labuh? yang kecil sikit boleh? Kan yang penting tutup dada, tidak jarang..
Iya.. tak salah. Terpulang kepada keselesaan anda. Syariat tidak membelenggu tetapi menjaga. Yang penting tahu dan faham apa yang telah Islam bataskan dalam pemakaian. Jika ia melepasi syarat, GO ON untuk pakai. Berfesyen?? Tak salah tetapi jangan sampai dikenal tabarruj.. ^_^ Islam itu indah. Allah suka yang Indah maka tak salah jika kita juga ingin kelihatan indah.
Tapi jangan lupa! NIAT! Jangan sebab nak menunjuk kita cantik..
images (3)
Berpakaian ikut keselesaan.Mengejar kesempurnaan dalam beramal dan mentaati Allah itu hak individu masing-masing. Bukan kerana berlebihan tetapi kerana risau mudarat yang mendatang. Tak salah kan seorang individu nak buat pagar tinggi-tinggi jika dia mampu dan memilih suatu yang lebih selamat dari yang selamat??
Maka si tudung labuh berlitup penuh memilih untuk lebih selamat dan lebih selesa.. ^_^
Jom sayangi diri kita dengan mengikut syariatNya.. ^_^ Allah sayang maka Allah jaga.. 🙂
tdg
 
1 Comment

Posted by on June 14, 2013 in SEMBANG SANTAI

 

My mutaba’ah amal.. bila lagi kan? ^_^

Dengan nama Allah yang Pemurah, Yang Maha Pengasih dan Maha Lembut terhadap hamba-hambaNya..

Dah lama tidak menulis dalam ruangan cinta ni.. Bila malas bertamu, idea pun malu-malu nak datang. Jadi saya salahkan diri saya yang malas ni. ^_^ Tiba-tiba malas nak berfikir dan mencari ayat untuk ditarikan. Kesannya, si cinta ini jarang sangat dijenguk.

Tapi hari ini, terasa sangat rindu untuk mencoret sesuatu. Mungkin kerana hati saya sedang tidak stabil dengan apa yang dirasanya. Sedih, kecewa, gentar atau gembira. Mungkin! Sebab menulis adalah terapi hati saya.. Jika saya tidak selesa dengan apa yang sedang saya rasa maka si cinta ini menjadi teman saya.

Saya cuba lari dari kesibukan dunia Facebook setelah sekian lama saya menghadap muka buku itu sehingga terasa bahawa saya telah terlalu asyik dengannya.. Saya dijentik dengan satu status dari seorang sahabat FB (tak kenal pun).. ayatnya lebih kurang begini :

“…adakah akhir hidup kita mampu memegang al-Quran andai selama hidup kita hanya disibukkan dengan gadjet di tangan?”
Hati saya tersentap! Saya melihat borang mutaba’ah amal yang telah lama dibiarkan sepi. Zalimnya saya terhadap diri sendiri dengan membiarkan jiwa saya kontang dari makanan rohani. Bila kali terakhir saya menghitung amalan saya sendiri?  Bila kali terakhir saya merawat hati dan iman saya?

Allah..Allah.. telah lama rasanya.. -_-‘

“Hitunglah amalanmu sebelum amalanmu dihitung.” – Saidina Umar Al-Khattab-
Segera saya mencari borang mutaba’ah yang baru. Search Google Image. Wah.. banyakk.. pelbagai pilihan! Saya ingin memulakannya semula tanpa menghiraukan bisikan-bisikan yang cuba menghentikan langkah..

“Dah terlambat lau nak mula pun”
“Eleh.. nanti akan berhenti setengah jalan jugak”
“Sudah-sudah la tu.. bukan kau mampu nak buat pun. Sehari jer boleh tahan”..

Persetankan bisikan-bisikan ini jika ia datang tanpa dijemput dalam hati! Selagi ada ruang hidup. maka ruang itu adalah untuk sang usaha.. sedangkan kejayaan kita tuntut di akhir hidup kita. Hidup kan perjuangan!! Berusaha, cuba dan bangun kembali!

Saya cuba.. daripada terus berdiam diri dan membiarkan diri dibaham gelak tawa syaitan kerana menyangka sudah berjaya melalaikan hamba Allah sorang ni, lebih baik saya bangun sikit. Sikit pun jadilah kan?! ^_^

“Hey, penderhaka Allah! Saya bukan kawan kamu!”  Jerit sekuat hati. Hehe..

Ini adalah contoh borang mutaba’ah amal yang mungkin boleh dikongsikan dengan sahabat semua. Sama-sama nak redha Allah.

Capture

Yang kat atas ni ringkas sikit.. Sesuai untuk yang baru nak berjinak dengan mutaba’ah amal.. Yang kat bawah ni padat sikit dan saya pilih yang ni sebab saya dah besar! ^_^ eh.. bukan.. sebab saya nak usaha lebih sikit.. Sakit sikit tak pa kan? 🙂 Yang ni pun saya dapat daro GOOGLE IMAGE.. cuma untuk diri saya, saya ubah sikit ikut kemampuan saya.

kmmm

Sahabat-sahabat pun boleh try.. ^_^

“Wajibkah ada borang mutaba’ah amal ni?”

Saya jawab “tak.. ^_^ tapi fungsinya adalah untuk mengawasi diri kita dan lebih amanah dengan amalan kita.. Macam jam loceng jugak.. Akan ingatkan kita. Lebih mudah untuk muhasabah bila banyak yang kita tak tanda. Maknanya tak buat la tuuu.. -_-  Mudah nak U-TURN kembali pada Allah kan.. tapi AWAS!! niat LILLAHI TAALA.. jangan pula bila dah rajin tanda benda tu, rajin jugak nak tunjuk kat orang.. Tak baik! Amalan ni amalan peribadi kita, so keep it secret.. antara kita dengan ALLAH S.W.T.. lagi sweet kan… ^_^”

Lagipun ramadhan sebulan lagi. Sekurang-kurangnya kita dah ada latihan di bulan syaaban ni.. Kan 15 hijriah ni Nisfu syabaan.. Sebelum buku amalan kita di angkat, kita warna cantik sikit dengan amalan.. Tak nak la kosong atau hitam saja buku tu.. Harap bulan syaaban ni memberi kebaikan dan aura semangat untuk terus dekat dengan Allah..

Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya, “Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui.” Sabda Rasulullah SAW, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

————————————————————————————————————-

Alhamdulillah, dalam sibuk nak setting semula diri yang sangat-sangat berat nak beribadat.. saya juga dipaksa untuk sibukkan akal dan kotak ingatan saya dengan info-info JPN. Berat!  -_-‘  Minggu depan saya akan menghadiri sesi temuduga. Temuduga pertama. Gementar + Risau. Banyak sangat benda negatif bertandang.. Moga Allah permudahkan.. Dalam resah dan hampir kepada STRESS yang tak perlu, saya ditegur dengan lembut tapi tegas.. -_-
“Kalau kita fikir negatif.. negatiflah jadinya. Janganlah fikir dapat atau tak dapat tetapi fikir usaha. Usaha dan berdoa.. Allah tidak kecewakan orang yang berusaha dan berdoa.. Kalau dapat alhamdulillah, kalau tak dapat pun alhamdulillah.. adalah tempat lain yang Allah nak bagi tu.”

Uhh.. betul la tu..  mungkin kerana istilahnya “pengalaman pertama” maka rasa gementar tu terlebih dari parasnya. ^_^..  Rabbi yassir wa la tuassir..  Moga Allah mudahkan..

Doakan ya Hijrah Humairah ni.. 🙂

 
Leave a comment

Posted by on June 12, 2013 in SEMBANG SANTAI

 

Assalamualaikum..

Post saya mula berubah angin. Mungkin lebih kepada perkongsian yang dekat dengan kehidupan saya.Bukanlah menjadikan medan ini sebagai tempat untuk meluah rasa tetapi sebagai satu terapi jiwa untuk lebih memandang segala yang terjadi dengan lebih positif. Namun gaya penulisan masih lagi saya lakarkan dengan bahasa yang baik, Inshaa Allah.. ^_^

Hari ini aktiviti pertama saya adalah memaksa ibu arnab untuk menyusukan anak-anaknya yang baru 3 hari menjalankan amanah sebagai makhluk Allah.. Namun saya risau. Anak-anak arnab tu kenyang ka? Ibu dia ada susu yang cukup ka? Tapi tiba-tiba terdetik dalam hati saya,

“Allah ada.”

Saya terus sahaja menjalankan tanggungjawab untuk memastikan semua disusukan dengan baik tanpa memikirkan susu ibu arnab tu ada atau tak. InsyaAllah, binatang juga di bawah jagaan Allah bukan? ^_^

——————————————————————————–

Dalam pada masa yang sama menghitung hari untuk temuduga SPA. Rasa tak teruja, mungkin sebab tawaran tu bukan pilihan saya ataupun secara tepatnya bukan bidang yang saya pelajari. Tetapi saya dinasihatkan untuk TIDAK MEMILIH kerja.. Emm.. betul jugak. Saya cuba untuk bersangka baik dan positif dengan apa yang Allah hamparkan dalam perjalanan hidup saya. Moga ia terbaik di pandangan Allah. Namun dalam menunggu tarikh tersebut, saya masih lagi mengintai-intai peluang kerja yang lebih dekat dengan bidang yang saya pelajari. Dakwah.. Tetapi saya belajar,

“di mana pun kita dicampakkan, orang disekeliling kita adalah sasaran dakwah bagi kita”

InsyaAllah, moga saya bersedia untuk berhadapan dengan alam pekerjaan. Tak sambung belajar? InsyaAllah, niat belajar masih kuat dalam hati tetapi mungkin bukan dalam masa terdekat ini. Harap niat dan kecenderungan untuk belajar tidak mati dek duit yang sudah selesa di tangan kelak. ^_^

Saya punya sahabat yang sudah berada di alam pekerjaan. Mereka semakin sibuk dan semakin fokus dengan amanah baru yang diperolehi. Alhamdulillah, pekerjaan mereka tidak lari dari majlis ilmu dan muhasabah diri. Saya pula, kena lebih berusaha keras untuk memastikan nilai tarbiyyah tetap kukuh dalam diri. Rindu mereka.

Banyak perkara yang bermain dalam kepala. Sehinggakan saya perlu merancang dengan bijak. Buat masa ni, facebook “deaktive”kan .. beri ruang pada hati untuk dibersihkan dari segala rasa yang tidak menyenangkan. Mungkin juga untuk melupakan seketika atau selamanya mereka-mereka yang telah menyumbangkan retak jiwa. Tetapi, apa pun TERIMA KASIH atas hadiah yang diberikan buat hati kecil ini. InsyaAllah hadiah itu lebih menguatkan jiwa.. 

^_^

 
Leave a comment

Posted by on May 25, 2013 in SEMBANG SANTAI

 

Silent Mood!

Hari ini.. saya memilih untuk tidak banyak bercakap atau mengulas.. apatah lagi bergurau senda. Entahlah, mungkin tak der mood atau perasaan terasa gundah dan gelisah.. Saya matikan telefon bimbit celcom saya dan mengaktifkan nombor maxis yang sangat jarang saya guna. Tambahan pula hanya beberapa orang sahaja yang tahu.. Cara saya untuk mengelakkan diri daripada berhubung dengan sesiapa pun buat hari ini.

Ternyata saya sedikit tenang dan mampu untuk lebih fokus!

Tetapi tetap juga terselit rasa resah bila lari dari kebiasaan seharian.. setiap hari berbalas mesej, bergurau tanpa berfikir samada akan menyakitkan hati orang lain atau tak dan berbicara sesuka hati tentang sesuatu dengan pelbagai reaksi serta tone suara. Itulah saya pada kebiasaannya jika berkumpul bersama adik-adik bilik..

Namun langkah inilah yang mampu menjaga hati dari terus-menerus rasa sakit.. Menapis perkara yang perlu dan tak perlu dalam kehidupan seharian. Berani untuk berubah walaupun tindakan yang di ambil mungkin geraknya hanya seinci.

Silent fo today make me being happy for a minute.. Minit yang berharga untuk hari ini!!

Maaf buat insan lain.. Andai ada mesej yang kurang penting tidak berbalas dan penggilan yang tidak bersambut.. saya cuma inginkan masa untuk mencari cinta yang telah lama hilang.. cinta yang saya rindu..

Saya bersyukur.. Allah himpunkan pelbagai perasaan yang menyesak dada untuk saya kembali padaNya. Perasaan berat itu yang membawa saya untuk bersikap diam dan lebih merenung diri.. Ya, saya perlu merasa hebatnya sakit hati hingga terbawa ke mimpi. Air mata mengalir saat terjaga, masih terasa sakitnya disakiti hatta melalui mimpi.. Jiwa dan jasadku terasa lemah seakan-akan penat berlari dan bersembunyi..

Silent mood dengan ditemani Qasidah pengubat jiwa yang lelah.. Seronok dan terbuai. Bibir juga ringan menutur pujian.. Indah dan menyuntik rasa hati.

Moga hari-hari setia begini.. ^^

 

 
Leave a comment

Posted by on March 13, 2013 in SEMBANG SANTAI

 

Buat mereka yang “hebat”!!

Saya menjadikan penulisan sebagai terapi diri. Terapi untuk hilangkan rasa marah. sedih ataupun untuk melupakan perbuatan orang terhadap saya sendiri..Saya menulis semahunya tetapi mahu yang dipandu dengan rasa tahu bahawa tulisan saya ini bakal dihisab oleh Allah kelak. So, mahu tidak mahu tulisan saya wajib terikat dengan batas hukum. ^_^

Hakikatnya sesedih mana saya, semarah mana hati saya tetap juga tak mampu menjadi tiket untuk saya menulis sesuatu mengikut nafsu.. Dan sekarang, saya tengah marah.. ngeee.. mungkin juga perasaan benci.

Saya istighfar banyak-banyak kerana siapalah saya untuk membenci makhluk Allah yang lain.

Saya marah dengan sikap manusia yang baik dihadapan orang atasan tetapi hakikatnya sangat menyusahkan hidup dan urusan orang bawahan.. Tepukan besar dan lantang buat insan-insan ini!!! Apa yang ada dalam fikiran mereka???

Terlalu sempurnakah mereka?
Terlalu baikkah mereka ?

Sehingga memandang orang lain sebagai insan yang lemah dan serba kekurangan. Sehingga sanggup meninggalkan kapal ditengah lautan hanya kerana tidak ingin bersama orang-orang yang lemah. Allahuakhbar, sehebat mana mereka???!

Saya penat berdepan dengan mereka yang suka bertopeng. Diajak berbincang, hanya mengangguk dihadapan.. bila ditinggal bijak pula berhujah menegakkan benang yang basah. Manusia.. hanya kerana kuasa, kita hilang rasa mahabbah sesama kita. Hanya kerana nama, kita suka menempah neraka.. mulut semakin berbisa dan mata semakin tajam memanah. Tepat ke hati, biar sampai mati kan.. 🙂

Terima kasih kerana menjadi asbab untuk saya lebih banyak belajar untuk sabar dan tenang..

Saya beringat dengan peringatan dari Allah..
“…Janganlah kamu merasa suci, sesungguhnya Allah lebih tahu siapa yang bertaqwa..”

saya ada ALLAH, kami ada ALLAH yang lebih atas daripada pihak atasan kamu.. ^_^  mungkin sahaja kami terluka tetapi tetap juga kami tak gentar apatah lagi berputus asa.. saya sayang kapal saya walau seburuk mana ia belayar. Bukan meninggalkannya hanya kerana satu dua lubang yang mampu ditampal dengan kerjasama semua..

BTW.. saya serahkan pada Allah.. 🙂

 
Leave a comment

Posted by on February 24, 2013 in SEMBANG SANTAI

 

Coret Tawa

Pilihan Raya Kampus KIPSAS telah melabuhkan tirainya 2 HARI yang lalu dengan pengumuman keputusan pemenang kerusi setiap jawatan seusai Mesyuarat Agong MPPKIPSAS sesi 2011/2012 selesai (kami la tue) 🙂 Cuak jugak apabila duduk atas pentas dewan dan bentang semua laporan gerak kerja sepanjang kami memegang amanah sebagai MPP.. ^_^ the last memory with MPP..

TAHNIAH buat semua penggalas amanah yang baru!!!

Terasa lebih lapang dan ringan kepala bila jawatan sudah dilepaskan daripada bahu. Masa untuk diri sendiri!! 🙂 Relax dan enjoy dengan tesis dan aktiviti peribadi yang lain. Tetapi ingatkan dah boleh menarik nafas lega rupanya ada masalah lagi yang belum selesai,

 

Semalam dan hari ini.. saya menyertai Program Ziarah Dan Ramah Mesra dengan Penduduk Perkampungan Orang Asli Batu 14 Gambang, Kuantan.. Seronok walaupun programnya agak ringkas dan santai. 🙂 Sukaneka bersama kanak-kanak orang asli, its so fun. Bukan setakat orang kampung yang main, AJK lelaki pun terlebih kuah jugak.. hehehe..

Program pertama dimulakan dengan ziarah ke rumah-rumah sekaligus menanda rumah-rumah muslim dengan sticker “Assalamualaikm”.. Tapi malangnya group saya (zulfikah, hasif, illyani & saya) tak berjaya untuk menampal sticker tu pada pintu rumah kerana kawasan yang kami pergi semua NON-MUSLIM.. 🙂 nasiblah.. tapi alhamdulillah, sempat beramah mesra dengan mereka.. opss! lupa..dengan “hamster” mereka jugak.. sangat besar dan menakutkan..

Kami tiba di satu rumah.. ingatkan rumah MUSLIM rupanya NON MUSLIM.. nak tahu kenapa kami ingat rumah tu rumah muslim? Hanya disebabkan rumah tersebut menggantung lampu berbentuk ketupat.. hahahaha.. sinonim sangat melayu muslim dengan ketupat sampai lupa yang rakyat MALAYSIA ni 1MALAYSIA.. hahaha.. semangat jer bagi salam..  Tapi nasib kami baik sebab makcik tu peramah jugak. Apa tak nya, isteri tok batin…. hehhe.. patutlah rumah besar.. 🙂

Banyak pengalaman yang diperolehi.. kenangan manis bersama adik-adik junior yang jarang dapat bersama dalam satu program.. 🙂 BEST!

Program kemuncak adalah perasmian.. Yang ni paling menyengat telinga dan menyentap hati adalah ucapan perasmian daripada YB Suhaimi.. (geng UMNO)

“ADAKAH NAJIB ITU ZALIM?!”
“ADAKAH BN ZALIM??!”
“kerajaan dah bagi bantuan BR1M dan lain-lain.. Ptutnya kita bersyukur”

Dalam hati… “apalah yang orang ni cakap”.. hehehe.. Saya hanya tersenyum disebalik purdah. AJK lelaki yang  fikrah HIJAU semua bertukar BIRU apabila mngambil gambar dan kmudian bertukar semula HIJAU bila YB dah balik.. macam sesumpah,, Ketawa sahaja bila tengok gelagat “menganjing” adik-adik saya ni.. hahahaha.. Sempat lagi nak membodek YB… 🙂

Full day with laugh.. ngee ^_^

Sekarang… kembali membuat tesis. Setelah sekian lama “bercuti” sesuka hati.. hehe…  ^_^ v

Assalamualaikum..

 

 
Leave a comment

Posted by on February 23, 2013 in SEMBANG SANTAI